سلامت مردان و زنان
دوشنبه 7 اسفند 1402

برای برقراری ارتباط جنسی طبیعی از جانب آقایان، داشتن نعوظ کامل و پایدار الزامی است و اساس چنین نعوظی تجمّع خونی در آلت تناسلی مرد است. پس از مواجه‌شدن مرد با محرّک جنسی مناسب، جریان خون به آلت تناسلی افزایش می‌یابد و در قسمت‌هایی از آن -که اجسام غاری نامیده می‌شوند- وارد می‌شود و تجمّع می‌یابد و با سازوکارهایی از خروج زودهنگام خون جلوگیری می‌شود. این تجمّع خون و کشیده‌شدن بافت اجسام غاری باعث سفت‌شدن آلت تناسلی می‌شود. پس از برقراری ارتباط جنسی یا رفع محرّک جنسی ورود خون به اجسام غاری کاهش می‌یابد و خروج خون تسهیل می‌شود و با کاهش حجم خون در آن‌، نعوظ از بین می‌رود. البته برای برقراری نعوظ نه تنها باید شریان‌های خون‌رسان به آلت و بافت اجسام غاری سالم باشند، بلکه مادّه‌ای به نام نیتریک اکساید باید در سلول‌های اجسام غاری افزایش یابد. اشکال در هر کدام از این بخش‌ها منجر به اشکال در نعوظ خواهد شد.

حال آیا می‌دانید که بعضی از موادّ غذایی می‌توانند در کاهش اختلالات نعوذ و رفع ناتوانی جنسی مؤثّر باشند؟!

موادّ غذایی مفید در کاهش اختلالات نعوذ و ناتوانی جنسی

هندوانه

این میوۀ شب یلدا حاوی ترکیباتی است که می‌تواند مشابه داروهای درمان اختلالات نعوظ روی عروق خونی تأثیر بگذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این میوه ممکن است انگیزۀ جنسی را افزایش دهد و به‌علاوه حاوی لیکوپن است که خود آنتی‌اکسیدانی است که برای قلب، پوست و پروستات مفید است.

قهوه

یک فنجان قهوۀ صبحگاهی بی‌گمان بیش از یک محرّک ساده برای پُرانرژی بودن در طول روز مفید است و ممکن است یک محرّک برای زندگی عشقی شما نیز باشد. یک بررسی نشان داده است که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در طول روز احتمال بروز اختلالات نعوظ را در مردان کاهش می‌دهد که علّت آن اثر کافئین روی عروق و جریان خون است. کافئین در چای، نوشابه‌های گازدار، به‌‌ویژه نوشابه‌های قهوه‌ای و نوشابه‌های ورزشی انرژی‌زا نیز وجود دارد.

شکلات تلخ

مصرف این شکلاتِ نه‌چندان خوشمزه چند بار در هفته بی‌گمان برای قلب مفید است و آنچه برای قلب مفید باشد، برای سایر بخش‌های بدن نیز مفید است. شکلات تلخ مملوّ از موادّی گیاهی است که فلاوانول نامیده می‌شوند. این مواد جریان خون را زیاد می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند. همچنین ممکن است به بافت‌های بدن کمک کنند تا مادّه‌ای به نام نیتریک اکساید را بیشتر بسازند. نیتریک اکساید برای ایجاد نعوظ لازم بوده و هدف بسیاری از داروهای شیمیایی درمان اختلالات نعوظ، افزایش این مادّه در بافت آلت است.

میوه‌های مغزدار یا تنقّلات مغز گردو حاوی مقدار زیادی آرژنین است و این اسید آمینه برای ساختن نیتریک اکساید در بدن استفاده می‌شود. همچنین مغز گردو حاوی ویتامین E، اسیدفولیک و فیبر غذایی است. همۀ این مواد برای بدن مفیدند، امّا یادتان باشد که روزانه بیش از چند گرم مغز گردو استفاده نکنید، چون کالری بالایی دارد و شما را چاق می‌کند. در ضمن این نکات در مورد سایر میوه‌های مغزدار مثل فندق، پسته و بادام درختی نیز صادق است.

آب‌میوه‌های قرمز

همان‌طوری که هر گردی گردو نیست، هر آب‌میوۀ قرمزی نیز مفید نیست. آب‌میوه‌های طبیعی از میوه‌های قرمز مثل آب انگور قرمز، آب انار و آب اخته حاوی موادّی‌اند که به عنوان آنتی‌اکسیدان برای بدن مفیدند؛ به‌علاوه منجر به افزایش نیتریک اکساید در بدن نیز می‌شوند.

سیر

اگر بوی نامطبوع سیر برای اطرافیانتان قابل تحمّل است، بیشتر از آن استفاده کنید. با افزایش سن رسوب کلسترول در جدار عروق (آترواسکلروز) منجر به کاهش جریان خون می‌شود. جالب است بدانیم، اولین عروقی که در بدن با این پلاک‌های رسوبی تنگ می‌شوند، عروق خون‌رسان به قلب (کرونر) و عروق خون‌رسان به آلت تناسلی (هیپوگاستریک) هستند؛ به همین دلیل اولین علامت تنگی عروق کرونر قلب ممکن است اختلالات نعوظ باشد. سیر در رژیم غذایی ممکن است با کاهش تشکیل این پلاک‌های رسوبی به حفظ سلامت و پاک‌ماندن عروق در سنّ بالا کمک کند و در نتیجه مانع از بروز اختلالات قلبی و ناتوانی جنسی شود.

ماهی

این غذای لذیذ شمالی‌ها اگر از دست آلودگی محیط و آب در امان بماند، حاوی منابع غنی‌ای از اسیدهای چرب امگا-3 است و این مادّه نیز در بدن باعث افزایش تولید نیتریک اکساید می‌‌شود. به‌علاوه امگا-3 باعث کاهش فشار خون و کاهش احتمال ایجاد لخته در عروق و حملات قلبی می‌شود. مصرف هفته‌ای 250 گرم ماهی مثل سالمون، قزل‌آلا، ساردین و ماهی سفید می‌تواند به تأمین امگا-3 بدن کمک کند.

سبزیجات

 همۀ سبزیجات منابع غنی‌ای از ویتامین‌ها، موادّ معدنی، امگا-3 و فیبرهای غذایی‌اند و مصرف آن‌ها به روش‌های مختلف برای حفظ سلامت بدن و سلامت جنسی مفید است. بنابراین سبزیجات را جزو ثابت غذاهایتان کنید و بامیه را هم فراموش نکنید.

فلفل

از قدیم گفته می‌شد که فلفل به عنوان محرّک جنسی مفید است؛ این طعم‌دهندۀ خوشمزه و سوزاننده حاوی مادّه‌ای است به نام كاپسايسين که با کاهش فشار خون و افزایش جریان خون قلب و سایر ارگان‌ها، کاهش کلسترول و بهبود متابولیسم و جلوگیری از لخته‌شدن خون در عروق، برای شما مفید خواهد بود.

روغن زیتون

رودباری‌های گیلان روغنی تولید می‌کنند که ممکن است به ساخته‌شدن بیشتر تستوسترون کمک کند. به‌علاوه این روغن حاوی حجم بالای چربی غیراشباع است که می‌تواند به خلاص‌شدن بدن از دست کلسترول بد نیز کمک کند. سعی کنید از روغن زیتون طبیعی استفاده کنید؛ روغنی که برای خارج کردن آن از دانه‌های زیتون فقط از فشار مکانیکی استفاده شده باشد، نه از گرما و موادّ شیمیایی. زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها در روغن زیتونی که فقط با فشار مکانیکی به دست می‌آید، بهتر حفظ می‌شود.

بد نیست بدانید که روغن‌های نباتی مایع استفاده‌شده در طیّ یک‌سال در رودبار دو برابر کلّ مصرف روغن‌های نباتی مایع در استان‌های گیلان و مازندران در سال است؛ بنابراین در انتخاب روغن زیتون دقّت کنید.

صدف‌های خوراکی

صدف غذایی است که معمولاً ما ایرانی‌ها آن را نمی‌خوریم، امّا این غذا ممکن است در افزایش تستوسترون بدن مفید باشد.

بهداشت دهان و دندان در بزرگسالان

عمل‌های جـرّاحی سرپـایی