news-details
بهداشت دهان و دندان

آیا بزرگسالان هم می‌توانند ارتودنسی کنند؟

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

بعد از دوران بلوغ، فرد وارد دورۀ بزرگسالی می‌شود. دورۀ بزرگسالان جوان اواخر نوجوانی و جوانی و دورۀ بزرگسالان مسن‌تر تا اواخر دورۀ میانسالی را شامل می‌شود. بعد از دوران بلوغ، به‌خصوص وقتی یکی دو سال از بلوغ گذشته باشد، سرعت رشد به حداقل می‌رسد و دیگر رشد زیادی در بافت‌ها، به‌خصوص استخوان‌ها دیده نمی‌شود. این شرایط محدودیت‌هایی را از نظر ارتودنسی ایجاد می‌کند که کاهش تطابق‌پذیری در سطح سلولی بر این محدودیت‌ها می‌افزاید؛ البته این محدودیت‌ها مطلق نیست و با توجّه به پیشرفت‌های تکنولوژی ساخت و طرّاحی وسایل و موادّ ارتودنسی کمتر هم شده است.

آیا بزرگسالان هم می‌توانند ارتودنسی کنند؟

امروزه امکان انجام درمان‌های ارتودنسی دیگر محدود به دورۀ نوجوانی نیست و حتّی در میانسالی و دهۀ پنجم زندگی هم می‌توان ارتودنسی کرد. به‌ویژه که گاه ارتودنسی می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد؛ البته با شرایط خاص و درنظرگرفتن محدودیت‌های خاصّ این افراد.

 

امروزه امکان انجام درمان‌های ارتودنسی دیگر محدود به دورۀ نوجوانی نیست و حتّی در میانسالی و دهۀ پنجم زندگی هم می‌توان ارتودنسی کرد.

محدودیت‌های ارتودنسی در میانسالی
   حسّاسیت بیشتر بافت لثه و استخوان به نیرو‌های ارتودنسی
  حسّاسیت‌های خاصّ بیمار از نظر اجتماعی
  نیاز‌ به درمان‌های سریع‌تر و حساب‌شده‌تر
اگر یک متخصّص ارتودنسی توان علمی و عملی کافی را داشته باشد، به بهترین شکل می‌تواند این مسائل را در نظر بگیرد و با کمک‌گرفتن از تکنولوژی در تولید دستگاه‌های ارتودنسی (تولید دستگاه‌های شفّاف یا سیستم‌های جدید مانند دیمون ...) بهترین خدمات را با کمترین بار روانی و با کنترل اثر سوء احتمالی به بیمار ارائه دهد.
بنابراین اگر سنّتان از نوجوانی گذشته و احساس می‌کنید که به ارتودنسی نیاز دارید، به یک متخصّص مراجعه کنید تا نیاز شما به ارتودنسی را بررسی کند و اگر برای شما مناسب باشد، بهترین خدمات را ارائه دهد؛ خدماتی که اگر به‌درستی ارائه شوند، حتماً کیفیت زندگی شما را در بلندمدّت بالا خواهند برد.

 

بیا حـرف بزنیم!

نکاتی دربارۀ سرطان رودۀ بزرگ