news-details
قبل از بارداری

نکاتی که قبل از بارداری باید بدانید!

دوشنبه 27 آذر 1402

تولّد نوزاد سالم آرزوی هر زوج جوانی است که تمایل دارند صاحب فرزند شوند. از آنجا که رشد فیزیکی یک جنین تحت تأثیر عوامل محیطی و تغذیه‌ای مادر است، شناخت عوامل مؤثّر در یک تولّد سالم و حذف موارد آسیب‌زا باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های مادرزادی می‌شود؛ به‌طور مثال کم‌کاری تیروئید در یک خانم باردار در صورتی که درمان نشود، به مشکلات مغزی برگشت‌ناپذیری در جنین منجر می‌شود. به همین دلیل به همۀ خانم‌های متأهل -که تصمیم به بارداری دارند- توصیه می‌شود آزمایش تیروئید قبل از بارداری انجام دهند و در صورت تشخیص کم‌کاری تیروئید درمان شوند؛ یا وجود فقر آهن در مادر حامله منجر به کاهش رشد جنین در طول بارداری می‌شود و سرانجام نوزاد با وزن کم به دنیا می‌آید.

نکاتی که قبل از بارداری باید بدانید!

اصلاح فقر آهن و درمان کم‌خونی نتیجۀ بارداری را بهبود می‌بخشد. در سال‌های اخیر مشاورۀ قبل از بارداری به تمام خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند (برای جلوگیری از عواقب منفی بارداری) توصیه شده است؛ در مشاورۀ قبل از بارداری به نکات زیر باید توجّه شود:

  • سابقۀ بیماری زمینه‌ای مادر
  • عادات خاصّ دارویی و تغذیه‌ای
  • بررسی و ارزیابی خون از نظر فقر آهن، کم‌کاری تیروئید، کمبود ویتامین D، عفونت و هپاتیت
  • ارزیابی واکسیناسیون مادر (واکسن سرخجه، کزاز و هپاتیت)
  • بررسی فشار خون و وزن اولیه که قرار است در شروع بارداری داشته باشد.

مادر حامله بهتر است وزن متعادل با قد داشته باشد تا نتایج منفی بارداری ایجاد نشود.

در افراد چاق کاهش وزن و اصلاح روش زندگی توصیه می‌شود تا از عوارض بارداری جلوگیری شود. همۀ این موارد برای تولّد یک فرزند سالم و داشتن یک نسل سالم است. بنابراین افزایش آگاهی زنان باردار برای ایجاد نسل سالم و پویا یکی از پایه‌های فرهنگ بهداشتی جامعه است.

بهداشت باروری

درمان زيبايي با تراشيدن دندان يا ارتودنسي