news-details
گردشگری سلامت

آیا پیری پوست در پرسنل پرواز زودتر اتّفاق می‌افتد؟

سه شنبه 20 تیر 1402

پوست به‌عنوان سدّ محافظتی از بدن در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌کند. در کنار نقش پوست در جلوگیری از کم آب شدن و عفونت میکروارگانیسم‌ها پوست نقش مهمّی در زیبایی افراد بازی می‌کند. پیری ارگان‌های بدن از زمان تولّد اتّفاق می‌افتد و پوست نیز از این قاعده مستثنا نیست. و خارجی تشدید می‌شود. عوامل داخلی طیّ جریان فیزیولوژیک منجر به نازکی، خشکی پوست، چروک‌های ظریف و آتروفی تدریجی درم می‌شود. در حالی‌که عوامل خارجی مثل آلودگی هوا، سیگار، تغذیة نامناسب و تماس با نور خورشید به بروز چروک‌های خشن، کاهش الاستیسیته، شلی پوست و ظاهر خشن منجر می‌شود.

آیا پیری پوست در پرسنل پرواز زودتر اتّفاق می‌افتد؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تماس طولانی‌مدّت با اشعّة UV است که عامل اولیة خارجی در بروز پیری پوست است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عامل هشتاد درصد پیری صورت امواج UV است. در مقابل نازک شدن اپیدرم در پوست پیرشده در اثر عوامل داخلی، در افراد در معرض نور خورشید، اپیدرم ضخیم‌تر می‌شود. خارجی‌ترین لایة اپیدرم استراتوم کورنئوم بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به دلیل نقص در سلول‌های کورنئوسایت ضخیم‌تر می‌شود. همچنین ایجاد کلاژن تیپ 7 در کراتینوسیت‌ها در نواحی تحت اشعّة UV کاهش می‌یابد و به همین دلیل ارتباط درم و اپیدرم دچار نقص شده و چروک ظاهر می‌شود. اتمسفر زمین از ما در برابر اشعّه‌های نور خورشید، اشعّه‌های مغناطیسی و ستارگان ساتع‌شده از کیهان محافظت می‌کند و دانسیتة آن با نزدیک شدن به سطح کمتر می‌شود. منطقی است که هرچه از سطح زمین فاصلة بیشتری بگیریم، بیشتر در معرض اشعّه قرار خواهیم گرفت که به آسیب بیشتر سلولی و درنهایت پیری بیشتر بدن منجر خواهد شد.
بر اساس بررسی کالج زنان آمریکا زنان باردار در پرواز تحت تأثیر اشعّة بیشتری نسبت به سطح دریا قرار می‌گیرند.

 

یکی از مهم‌ترین عوامل تماس طولانی‌مدّت با اشعّة UV است که عامل اولیة خارجی در بروز پیری پوست است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عامل هشتاد درصد پیری صورت امواج UV است.

یک پرواز high-dose فرد را در برابر پانزده درصد ماگزیمم دوز 24 ساعت قرار خواهد داد. در این بررسی مشخّص نشد که چه میزان اشعّه منجر به افزایش خطر ناشی از ذرّات تابشی خورشید می‌شود و بنابراین مسافران به‌ویژه زنان باردار باید هشدارهای وضعیت هوایی را از وب‌سایت‌های مربوط کنترل کنند. از طرفی پرواز در ارتفاعات بالا به کاهش اکسیژن کابین و فشار منجر می‌شود که باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن انسان می‌شود که نتایج این بررسی در مجلّة nature چاپ شده است. این تأثیر در ورزشکاران در ارتفاع متوسّط سه هزار پا برای دو هفته اندازه‌گیری شد. در این بررسی افزایش قابل اندازه‌گیری رادیکال‌های آزاد مشاهده شده است.
در این بین برخی شغل‌ها به روند پیری پوست سرعت بیشتری می‌بخشند، ازجملة این شغل‌ها خلبانی را می‌توان نام برد، به دلیل اینکه خلبان‌ها باید زمان زیادی را روبه‌روی پنجرة بزرگ هواپیما بنشینند و مقادیر زیادی اشعّة UV به پوست و چشم آنان وارد می‌شود که علّت شمارة یک بروز چروک محسوب می‌شود، به‌ویژه که نزدیکی بیشتر به خورشید منجر به آسیب پوستی بیشتری می‌شود. چون ضدّ آفتاب هم محافظت‌کنندة صد درصدی از اشعّة خورشید نیست، حتّی اگر به‌طور مرتّب استفاده شود. البته این خطر در بین مهمانداران به دلیل رفت‌وآمد در کابین هواپیما کمتر است. در این پژوهش رانندگان کامیون، رئیس جمهور آمریکا، ورزشکاران محیط باز و سرآشپزها را در لیست دیگر مشاغل در معرض خطر پیری پوست قرار داده‌اند. بنابر این خلبانان و مهمانداران -که مدّت‌های طولانی تحت تأثیر اکسیداسیون افزایش یافته هستند، باید از میوه‌جات و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند و از مکمّل‌های حاوی ویتامین A,B,C,E,Z استفاده کنند.

تشخیص و درمان آنافیلاکسی

روش‌های دارویی برای کنترل تب در کودکان