news-details
پزشکی و سلامت

آشنایی با انواع زگیـل و روش‌های درمان آن

دوشنبه 11 دی 1402

زگیل‌ها (Warts) زائده‌های پوستی‌ای هستند که روی پوست بدن ظاهر می‌شوند و عامل تشکیل آن‌ها ویروس پاپیلومای انسانی است. بیشتر از شصت نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بعضی از آن‌ها باعث ایجاد زگیل روی پوست ‌می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی باعث رشد سریع سلول‌های پوستی بر لایۀ بیرونی پوست ‌می‌شود. در اکثر موارد زگیل‌ها (common warts) روی انگشتان، نزدیک ناخن‌ها یا روی دست‌ها ظاهر ‌می‌شوند. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی عامل بروز زگیل تناسلی هستند.

انواع زگیل
زگیل‏های معمولی: این نوع زگیل‌ها معمولاً اطراف ناخن، روی انگشتان و پشت دست به وجود ‌می‌آید و بیشتر در قسمت‏هایی که در پوست خراشیدگی ایجاد شده است (مثلاً به دنبال جویدن ناخن‏ها یا کندن گوشه‏‌های ناخن)، به وجود می‏آیند.
زگیل‏های کف ‏پا: معمولاً در کف ‏پا ایجاد می‏شود و به تعداد زیاد و دسته‌دسته به وجود ‌می‌آیند. زگیل‏ کف پا به سمت خارج پوست برجسته نمی‏شوند، زیرا فشار حاصل از راه رفتن روی کف‏ پا باعث صاف و پهن شدن آن‌ها می‌شود و آن‌ها را به داخل پوست فشار می‏دهد. در سطح این نوع زگیل‏ها اکثراً نقاط سیاهی دیده می‏شود که همان عروق خونی هستند که تغذیۀ ‌آن‌ها را به عهده دارند. زگیل کف ‏پا ممکن است دردناک باشند، مثل اینکه سنگی در کفش باشد.
زگیل صورت (زگیل مسطّح): این زگیل‏ها از سایر انواع کوچک‏ترند، سطحی هموارتر دارند و اکثراً به تعداد زیاد ایجاد می‏شوند (بیست تا صد عدد). زگیل صورت ممکن است هر جایی از بدن را درگیر کنند، ولی در کودکان بیشتر روی صورت به وجود می‏آیند. این زگیل‏ها بیشتر اوقات در آقایان در نواحی رویش ریش و در خانم‏ها روی ساق پا پیدا می‏شوند که احتمال صدمه دیدن آن‌ها هنگام تراشیدن موهای این قسمت‏ها وجود دارد.

 

آشنایی با انواع زگیـل و روش‌های درمان آن

زگیل‏ تناسلی: زگیل‏ تناسلي مشکل شایع و نگران‌کننده‏ای در بزرگسالان به‌شمار می‏روند و اکثراً کوچک و صاف هستند، امّا می‏توانند باریک و بلند هم باشند. همچنین سطح آن‌ها نرم است و برخلاف بقیۀ زگیل‏ها زبر و پوسته‏‌پوسته نیستند. زگیل‏های تناسلی در خانم‏ها ممکن است داخل مهبل یا گردن رحم، اطراف معقد یا داخل راست‌روده را گرفتار کنند. ویروس‏هایی که عامل زگیل‏های تناسلی‌اند به‌ندرت باعث زگیل‏های دست یا پا می‏شوند، امّا می‏توانند باعث پدید آمدن زگیل‏هایی در دهان شوند. به نظر می‏رسد زگیل‏های تناسلی با سرطان‏های ناحیۀ تناسلی مرتبط باشند.

علائم زگیل تناسلی   
  برآمدگی‌های پوستی‌ توپُری‌ به ابعاد حدود دو تا چند میلی‌مترند كه‌ ممکن است به صورت متعدّد و حتّی خوشه‌ای باشند.
  فاقد درد، سوزش و خارش‌اند.
  زگيل‌هاي تناسلي مسری‌تر از زگیل‌های معمولی سایر نواحی بدن هستند.
اگرچه زگیل‌های کوچک بدون درمان نیز پس از مدّتی خودبه‌خود از بین خواهند رفت، امّا از آنجا که این بیماری ‌می‌تواند زمینه‌ساز بدخیمی ‌باشد، باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیز زیاد است. زگیل تناسلی  ممکن است در مردان منجر به انسداد ادراری یا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم شود.

 

زگیل‌ها (Warts) زائده‌های پوستی‌ای هستند که روی پوست بدن ظاهر می‌شوند و عامل تشکیل آن‌ها ویروس پاپیلومای انسانی است. بیشتر از شصت نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بعضی از آن‌ها باعث ایجاد زگیل روی پوست ‌می‌شود.

درمان زگيل
در کودکان معمولاً زگیل بدون درمان و پس از طیّ دوره‏ای چند ماهه تا چند ساله ناپدید می‏شود. با این حال از آنجا که احتمال گسترش زگيل به سایر نواحی بدن فرد مبتلا یا انتقال آن به افراد دیگر وجود دارد، درمان زگيل منطقی به نظر می‏رسد. به‌ویژه هنگامی که زگیل‏ باعث ناراحتی یا درد شود، درمان ضرورت می‏یابد. در زگیل‏های تناسلی مزمن احتمال ابتلا به سرطان پوستی تا حدودی افزایش می‏یابد. انواع درمان زگیل عبارت‌اند از:
  منجمد کردن: در این نوع درمان پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده ‌می‌کند. در این درمان تاولی دور زگیل ظاهر می‌شود و حدود یک هفته بعد از آن زگیل ‌می‌افتد.
  کانتاریدین: در این درمان پزشک نوعي از تركيب خاص و حاوي كانتاريدين را روي زگیل ‌می‌گذارد؛ بعد از گذاشتن آن ناحیه را با باند ‌می‌پوشانند. تاول ناشی از اين دارو پوست روی زگیل را برداشته و در نتیجه پزشک قادر به برداشتن بخش مردۀ زگیل است.
  سایر داروها: این داروها شامل بلئومايسين  است که دارویی تزریقی است و داخل زگیل تزریق ‌می‌شود تا ویروس را بکشد و آلدارا داروی دیگری است که برای ایمن درمانی (immunotherapy) استفاده ‌می‌شود و در شکل کرم موجود است. هرچند آلدارا برای درمان زگیل تناسلی استفاده ‌می‌شود، امّا در انواع دیگر زگیل‌ها نیز موفّقیتی نسبی داشته است.
  جرّاحی جزئی: زمانی که زگیل‌ها با روش‌های دیگر درمان نشدند، از جرّاحی برای برداشتن زگیل استفاده ‌می‌شود.
  جرّاحی لیزری: در این روش از تشعشع قوی نور برای سوزاندن و نابود کردن بافت زگیل استفاده ‌می‌شود.

 

آشنایی با نوروپاتی دیابتی

چه زمانی بارداری پُرخطر می‌شود؟