news-details
سالمندان

راهکارهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی در سالمندان

پنجشنبه 23 آذر 1402

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی ساده است که ناشی از درگیری مجاری تنفّسی فوقانی است و با آنفلوانزا متفاوت است. علائم سرماخوردگی معمولی سه تا چهار روز طول می‌کشد و شایع‌ترین علائم آن عبارت‌اند از: گلودرد، گرفتگی بینی، آب‌ریزش بینی، سرفه، عطسه و درد در دست و پا و گاهی نیز تب. در صورتی که علائم بیش از یک هفته باقی بماند و همراه با سردرد شدید، ضعف و بی‌اشتهایی باشد، به احتمال زیاد فرد مبتلا به آنفلوانزاست.
سرماخوردگی در سالمندان اهمّیت بیشتری دارد؛ زیرا این افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر هستند و بدن به‌خوبی قادر به مقابله با بیماری نیست. در فصل‌های سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است و در نتیجه در سالمندان و کودکان خردسال این احتمال بیشتر هم می‌شود.

سالمندان چه کار انجام دهند تا کمتر سرما بخورند؟
  تغذیۀ مناسب
مکمّل‌های غذایی مفیدی برای پیشگیری از سرماخوردگی پیشنهاد شده که شامل موارد زیر است:
ویتامین C: منبع اصلی این ویتامین مرکّبات شامل پرتقال،گریپ‌فرود، لیمو و نارنگی است؛ مصرف روزانه هزار میلی‌گرم ویتامین C در هنگام ابتلا به سرماخوردگی باعث کاهش علائم می‌شود.
اسیدهای چرب امگا 3: این مکمّل در موادّ غذایی مانند ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی فراوان وجود دارد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی در سالمندان

ویتامین A: انواع ماهی، تخم مرغ، هویج، انبه، همچنین سبزی‌های سبز تیره که تأمین‌کنندۀ بتاکاروتن هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.
پروتئین: تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلّات سبوس‌دار تأمین‌کنندۀ پروتئین هستند.
ویتامین‌ها به‌ویژهB6 : گوشت، شیر، غلّات و حبوبات
اسید فولیک: غلّات صبحانه، نان، لوبیا و انواع کلم از منابع اسید فولیک هستند.
مصرف مکمّل ریزمغذّی‌های خاص شامل 20 میلی‌گرم روی، 100 میلی‌گرم سلنیوم، 130 گرم ویتامین C، 15 میلی‌گرم ویتامین E و 6 میلی‌گرم بتاکاروتن در پژوهش‌های مختلف نشان داده که سبب کاهش بروز عفونت‌های تنفّسی در سالمندان طیّ درمان‌های طولانی‌مدّت شده است.
قرص سیر یا کپسول‌های حاوی عصارۀ سیر به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند.

  مصرف فراوان مایعات
مصرف مایعات در سالمندان بسیار مهم است؛ زیرا در فصل سرد احساس تشنگی کمتر است، در نتیجه مصرف مایعات هم کمتر می‌شود؛ این مسئله می‌تواند باعث عوارضی مانند خشکی پوست و عدم تحرّک کافی در مجاری تنفّسی شود که احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفّسی را افزایش می‌دهد.

  استراحت و خواب کافی
استراحت و خواب کافی کمک می‌کند تا بدن فرصت کافی برای تجدید قوا داشته باشد و به‌خصوص در هنگام ابتلا به سرماخوردگی بسیار اهمّیت دارد.

  ورزش مناسب
 ورزش مناسب و مداوم در سالمندی کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن فرد سالمند تقویت شود و از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند. این ورزش می‌تواند شامل پیاده‌روی به مدّت سی دقیقه حداقل سه بار در هفته باشد. تحرّک علاوه بر این با افزایش ترشّحات بزاقی از ورود عوامل بیماری‌زا و بروز بیماری در دستگاه تنفّسی فوقانی جلوگیری می‌کند.

  رعایت بهداشت فردی
بی‌گمان یکی از منابع مهمّ عفونت، افراد بیمار در اطراف سالمندان هستند. بنابراین بهتر است سالمندان از تماس با بیماران خودداری کنند، در محیط‌های شلوغ حضور نداشته باشند و به‌طور مداوم دست‌های خود را شست‌وشو دهند.

 

سرماخوردگی در سالمندان اهمّیت بیشتری دارد؛ زیرا این افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر هستند و بدن به‌خوبی قادر به مقابله با بیماری نیست. در فصل‌های سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است و در نتیجه در سالمندان و کودکان خردسال این احتمال بیشتر هم می‌شود.

توصیه‌هایی‌ به سالمندان
o  اگر مبتلا به سرماخوردگی شدید، ماسک بزنید.
o  هنگام سرفه و عطسه دستمالی را جلوی صورت بگیرید.
o  دست‌هایتان را مرتّب بشویید.
o  از بوسیدن و دست دادن خودداری کنید.
o  در مدّت بیماری از حوله، لیوان و سایر وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

راهکارهای ساده برای بهبودی
  استراحت کنید.
  بدنتان را گرم نگه دارید.
  اتاق را بیش از حد گرم نکنید.
  اتاق رطوبت کافی داشته باشد.
  برای رفع گرفتگی بینی از بخور استفاده کنید.
  بینی را با محلول‌های استریل شست‌وشو دهید.
  مایعات زیاد  بنوشید، به‌ویژه مایعات گرم.
  تغذیۀ مناسب داشته باشید.

 

بایدها و نبایدها در برنامۀ غذایی بیماران مبتلا به دیابت

بهداشت باروری