news-details
بهداشت دهان و دندان

آیا برای ارتودنسی کشیدن دندان ضروری است؟

چهارشنبه 22 آذر 1402

کشیدن دندان عبارتی ترسناک برای همۀ مردم است. درواقع خود دندانپزشکان هم دوست ندارند دندانشان کشیده شود، ولی گاهی برای اینکه بتوان ارتودنسی خوبی ارائه داد، باید دل به دریا سپرد و از داشتن یک تا چند دندان صرف نظر کرد. دندان کشیدن در مواقع مختلف و به دلایل گوناگونی در ارتودنسی توصیه می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

آیا برای ارتودنسی کشیدن دندان ضروری است؟

کشیدن دندان شیری
گاهی دندان‌های شیری باید کشیده شوند تا مسیر رویش دندان‌های دائمی باز باشد و این دندان‌ها در محلّ مناسب و در زمان مناسب رویش یابند. کوتاهی در کشیدن دندان شیری ممکن است در مواردی حتّی به کج شدن فک منجر شود. بنابراین وقتی ارتودنتیست دستور کشیدن دندان شیری کودکتان را می‌دهد، شک نکنید.
 
کشیدن دندان دائمی برای پیشگیری
گاهی ارتودنتیست‌ها تعدادی از دندان‌های دائمی را فدا می‌کنند تا دندان‌های دائمی مهم‌تر در محلّ مناسب برویند. فراموش نکنید که نکشیدن به‌موقع این دندان‌ها باعث می‌شود دندان‌های دیگری یا نهفته بمانند، یا در محلّ نامناسب برویند و مشکلات پیچیده‌تر ایجاد کنند.

کشیدن دندان عبارتی ترسناک برای همۀ مردم است. درواقع خود دندانپزشکان هم دوست ندارند دندانشان کشیده شود، ولی گاهی برای اینکه بتوان ارتودنسی خوبی ارائه داد، باید دل به دریا سپرد و از داشتن یک تا چند دندان صرف نظر کرد.

کشیدن دندان دائمی برای ایجاد فضای کار در زمان درمان ارتودنسی
گاهی به دلایل دیگری هم دستور کشیدن دندان‌ داده می‌شود:
  وقتی شما دندان‌های برجسته‌ای دارید که باید به عقب رانده شوند، حتّی وقتی به‌ظاهر بی‌نظمی و شلوغی وجود ندارد.
  وقتی شلوغی دندان‌ها زیاد است و جای کافی برای حضور همۀ دندان‌ها نیست.
  وقتی دندان‌ها به قدری جابه‌جا شده‌اند که برای هدایت آن‌ها به محلّ مناسب باید دندان‌هایی از مجموعه حذف شوند.
در این موارد ارتودنتیست دستور کشیدن دندان را می‌دهد تا بتواند درمان مورد نظر را طرّاحی و اجرا کند.

آیا می‌شود دندان خراب را برای ارتودنسی کشید؟
گاهی بله و گاهی نه. درواقع دندان از محلّی باید کشیده شود که به نفع درمان مورد نظر باشد. گاهی اصرار برای نگه‌داشتن دندان سالم و کشیدن دندان پوسیده (حتّی اگر کنار دندان مورد نظر باشد)، باعث می‌شود طول و هزینه و عوارض درمان افزایش یابد.

سرطان پستان در مردان

عـلل خیانت‌هـای زنـاشـویی