news-details
بهداشت دهان و دندان

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

چهارشنبه 22 آذر 1402

قبل از رویش دندان‌های کودک، پدر و مادر آگاه باید به‌طور مرتّب دهان نوزاد را تمیز کنند و بعد از هر وعدۀ غذایی با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل مرطوب -که دور انگشت پیچیده‌اند، لثه او را ماساژ دهند و برای خارج کردن بقایای موادّ غذایی از مسواک‌های انگشتی -که از جنس لاستیک نرم است- استفاده کنند. این مسواک‌ها برای نوزدان تا دو سالگی قابل استفاده است و پس از دو سالگی باید از مسواک مخصوص در هر دورۀ سنّی‌ استفاده کرد.
تمیز کردن لثه‌ها پیش از رویش دندان‌ها به کاهش میکروب‌های پوسیدگی‌زا تا بعد از رویش دندان‌ها کمک می‌کند، به‌ویژه این کار را باید بعد از هر بار شیردهی در نصف شب انجام داد؛ چراکه بزاق دهان در طیّ شب کاهش می‌یابد و نمی‌تواند عملکرد ضدّ میکروبی خود را انجام دهد. پس از شروع رویش دندان‌های شیری از شش ماهگی تمیزکردن لثه و دندان‌ها به‌ویژه در شب اهمّیت بیشتری پیدا می‌کند؛ حتّی می‌توانید پس از هر بار شیردهی با کمک یک شیشه آب جوشیدۀ خنک به کودک آب بخورانید.

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

متأسّفانه بسیاری از والدین فکر می‌کنند پوسیدگی دندان‌های جلوی کودکشان به قطرۀ آهن مربوط است و کودک را از قطرۀ آهن محروم  می‌کنند و در آینده مشکل کم‌خونی نیز به آن اضافه خواهد شد؛ در حالی که علّت پوسیدگی فقط به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان به‌ویژه در نصف شب پس از هر بار شیردهی است. در صورت عدم انجام بهداشت دهان با نمایی روبه‌رو خواهید شد که بسیار ناراحت‌کننده و غیرقابل تحمّل برای کودکان خواهد بود. ابتدا پوسیدگی در نواحی اطراف لثه با نمای شبیه برفک و سفید رنگ دیده می‌شود که به‌تدریج مانند یک کمربند دور تا دور دندان را فرامی‌گیرد و منجر به از دست رفتن تاج دندان، آبسه و عفونت می‌شود. تأکید می‌شود هرگز کودک خود را با شیشۀ حاوی شیر و سایر مایعات شیرین مانند آب‌میوه نخوابانید.

 

در حقيقت بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که عامل آن نوعی باکتری است. این باکتری به‌راحتی از مادر یا پرستار کودک (کسی که بیشترین زمان را با کودک می‌گذراند)، به کودک انتقال می‌یابد.

پوسیدگی دندان
در حقيقت بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که عامل آن نوعی باکتری است. این باکتری به‌راحتی از مادر یا پرستار کودک (کسی که بیشترین زمان را با کودک می‌گذراند)، به کودک انتقال می‌یابد.
روش‌های انتقال باکتری به‌صورت عمودی یا افقی است:
روش عمودی مستقیم: مستلزم اختلاط بزاق والد و کودک است، مانند آنچه در طیّ بوسه زدن اتّفاق می‌افتد.
روش عمودی غیرمستقیم: مستلزم قرار دادن اشیا (قاشق، پستانک، انگشتان کودک) ابتدا در داخل دهان والد، سپس در داخل دهان نوزاد است.
روش افقی: این انتقال بین کودکانی که در یک محیط مثل مهد کودک یا مدرسه در کنار هم به سر می‌برند، مشاهده می‌شود.
در مواردی که مادران تحت درمان با فلوراید، کلر هگزیدین یا آدامس‌های حاوی زایلیتول قرار گرفته‌اند و دندان‌های پوسیدۀ خود را درمان کرده‌اند، کاهش احتمال انتقال باکتری مشاهده شده است.

عـلل خیانت‌هـای زنـاشـویی

بایدها و نبایدها در برنامۀ غذایی بیماران مبتلا به دیابت