news-details
کودکان

طریقۀ خوراندن کپسول‌ها و قرص‌ها به کودکان

چهارشنبه 24 آبان 1402

داروهایی که مصرف آن‌ها کمتر اتّفاق می‌افتد، معمولاً به شکل شربت وجود ندارند یا اگر هم وجود داشته باشند، به‌ندرت در بازار یافت می‌شوند.

چگونه دارو را به شکل قرص به کودک بدهیم؟
اگر دارو به شکل قرص در دسترس بود، می‌توانید قرص را خوب له کنید و به شکل پودر درآورید و آنگاه آن را داخل غذا یا نوشیدنی کودک بریزید؛ فقط حواستان باشد که دارو به همراه غذا اختلالات دارویی ندهد.

طریقۀ خوراندن کپسول‌ها و قرص‌ها به کودکان

 آیا می‌توان قرص را با شیر ترکیب کرد؟
داروسازها حتماً باید به والدین هشدار دهند که مادّۀ غذایی یا نوشیدنی‌ای که برای ترکیب کردن دارو با آن استفاده می‌کنند، نباید جزو موادّ غذایی ضروری بدن کودک همچون شیر باشد، زیرا ممکن است طعم تلخ ایجادشده بر اثر دارو باعث شود که کودک دیگر رغبت به خوردن آن نکند.

 از چه مادّۀ غذایی‌ای برای خوش‌طعم کردن دارو استفاده کنیم؟
برای خوش‌طعم کردن دارو از یک مادّۀ غذایی خوش‌طعم -که بتواند طعم تلخ دارو را پوشش دهد و جزو موادّ غذایی ضروری بدن کودک نباشد- استفاده کنید، برای مثال قرص پودر شده را می‌توانید در مقدار کمی پودینگ، ماست، بستنی و مربّا ترکیب کنید. داروسازان باید به والدین یادآوری کنند که کلّ مادّۀ غذایی ترکیب‌شده با دارو به کودک خورانده شود تا کلّ دوز لازم از دارو مصرف شود.
در مورد داروهایی که فقط به شکل کپسول موجود هستند، اول از همه باید بررسی شود که آیا می‌توان کپسول را باز کرد. همچنین در صورت باز کردن کپسول خللی در محتویات دارویی کپسول ایجاد نشود.

 

داروهایی که مصرف آن‌ها کمتر اتّفاق می‌افتد، معمولاً به شکل شربت وجود ندارند یا اگر هم وجود داشته باشند، به‌ندرت در بازار یافت می‌شوند.

 چگونه داروی به شکل کپسول را به کودک بدهیم؟
در صورتی که کپسول مورد نظرتان را می‌توانید باز کنید، محتویات درون کپسول را درون موادّ غذایی مختلفی همچون بستنی، پودینگ، ماست یا نوشیدنی‌های مختلف ترکیب کنید؛ البته در این موارد هم باید به یاد داشته باشید که هر کدام از کپسول‌هایی را که می‌خواهید به کودک بدهید، باید از نظر داروشناسی بررسی کنید تا با موادّ غذایی خاصّی تداخل نداشته باشد. در مورد کپسول‌هایی که حق ندارید آن‌ها را باز کنید و محتویات دارو را از درون کپسول خارج کنید، حتماً باید به کودک خود طریقۀ قورت دادن قرص‌ها و کپسول‌ها را آموزش دهید.

 

فصل گرما و عفونت‌های شایع زنان

فشار خون بالا