news-details
بعد از زایمان

شیردهی و مشکلات آن

پنجشنبه 11 خرداد 1402

شیردهی موفق برای تمام مادرانی که فرزند خود را تازه به دنیا آورده‌اند، وضعیتی ایده‌آل است. جریان مداوم شیر بعد از تولد و پستان گرفتن نوزاد، موجب اعتماد به نفس مادر برای تداوم شیردهی می‌شود. اما دو عامل مهم سبب اختلال در یک شیردهی موفق می‌شود:

  • کافی نبودن جریان شیر
  • قراردادن نادرست نوزاد زیر پستان مادر

شیردهی و مشکلات آن

معمولاً مصرف مایعات و انواع نوشیدنی‌های مجاز در ماه‌های اول پس از زایمان، سبب تولید شیر کافی می‌شود، اما تداوم آن منوط به مداوم و منظم بودنِ مکیدن نوزاد است. اگر مکیدن کم باشد، تولید شیر هم کم شده و به مرور، منجر به خشکی پستان‌ها می‌گردد. همچنین وقتی نوزاد به شکل صحیح زیر پستان قرار گیرد، یعنی تمام هالة پستان داخلِ دهانِ او باشد، موقعیت مطلوب برای شیر دادن وجود دارد و این موقعیت، سببِ مکیدنِ صحیح و تولید بیشتر شیر می‌شود.

هرگاه موقعیتِ دهانِ نوزاد مناسب نباشد، تَرَک نوکِ پستان اتفاق می‌افتد، در این شرایط باید از پستان دیگر استفاده کرد. همچنین با چرب کردن نوک پستان با کرم‌های ترمیم‌کننده، باید به بهبود سریع‌تر آن کمک کرد. اگر به هر دلیلی، برای مثال بیماری نوزاد یا تب و کم‌اشتهایی او، شیر در پستان باقی بماند و خارج نشود، باید در اسرع وقت شیر را دوشید و پستان را کامل تخلیه کرد تا تبدیل به عفونت و التهاب و در نتیجة آن آبسه پستان نشود.

شروع التهاب پستان با درد آن و تب همراه است. روش درمان نیز تخلیة پستان، مصرف مسکن و مایعات فراوان و در صورت ادامه تب، مصرف آنتی‌ بیوتیک است. اگر عفونت پستان درمان نشود، تبدیل به آبسة پستان می‌شود. درمان آبسه، تخلیة آن و مصرف آنتی بیوتیک وریدی و بستری مادر است. پس برای جلوگیری از عوارض شیردهی، که گاه با شکست مادر در شیر دادن همراه است، نیاز به آگاهی و آموزش کافی قبل از زایمان و سپس در دوران شیردهی است تا از عوارض شدید جلوگیری و دوران شیردهی با موفقیت و سلامت طی شود.

گفتنی است که شیردهی کامل تا دو سال، از شاخص‌های سلامت جامعه و یکی از معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای یک جامعة سالم است. به امید روزی که تمام مادران انگیزة کافی برای شیردهی و پشتکار و اعتماد به نفس لازم را در این برهة مهم از زندگی نوزاد داشته باشند.

شناخت و درمان دیسمنوره

نكات مهم براي مادران باردار شاغل