قبل از بارداری
شنبه 20 اسفند 1401

وقتی تصمیم به باردار شدن می‌گیرید در‌حالی‌که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، ممکن است نگران باشید که آیا استفاده از این روش‌ها توانایی بارداری شما را تحت‌ِتأثیر قرار می‌دهد یا خیر؟ به‌خاطر داشته باشید که در بعضی موارد، پس از متوقّف شدن استفاده از روشی که دارای هورمون‌های استروژن یا پروژسترون است، ممکن است باردار شدن شما با کمی تعویق اتّفاق بیفتد، اما در طولانی‌مدت این روش‌ها هیچ تأثیر منفی‌ای بر قدرت باروری شما ندارد. در ادامه در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری ـ که به‌طور معمول استفاده می‌شوند ـ توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. این مقاله می‌تواند به برخی از سؤالات احتمالی شما پاسخ دهد.

بارداری پس از قطع روش‌های پیشگیری

چه موقع باید استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری را متوقف کنید؟

تا زمانی‌که برای باردار شدن آماده نیستید نیازی به قطع مصرف روش‌های پیشگیری از بارداری، به‌خصوص «روش‌های هورمونی کنترل بارداری» نیست. به‌خاطر داشته باشید اگر روش پیشگیری از بارداری هورمونی را کنار گذاشته‌اید اما هنوز آمادۀ بارداری نیستید، لازم است تا زمان آماده شدن از روش دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از قطع روش پیشگیری باردار شوید؟

اگر از روش‌های غیرهورمونی مانند کاندوم استفاده می‌کنید، مطمئناً به محض داشتن رابطۀ جنسی محافظت‌نشده می‌توانید باردار شوید. اما در مورد قرص‌ها، پچ و یا آی یو دی، اکثر خانم‌ها چند ماه پس از قطع استفاده معمولاً باردار می‌شوند. اگر می‌خواهید به‌طور دقیق‌تر درمورد هر روش بدانید، ادامۀ مطلب را دنبال کنید.

  • بارداری پس از قطع مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری

اگرچه اغلب ممکن است در طیّ 1 تا 3 ماه پس از قطع مصرف قرص‌های ترکیبی ـ که در خود استروژن و پروژسترون دارند ـ باردار شوید، اما اکثر خانم‌ها طیّ یک سال پس از قطع قرص باردار می‌شوند. اما اگر از قرص فقط پروژسترونی ـ که «مینی پیل» نامیده می‌شود ـ در دوران شیردهی استفاده می‌کنید، ممکن است روزها یا هفته‌ها پس از قطع آن باردار شوید. چون مینی پیل تخمک‌گذاری را به‌طور مداوم به روشی که قرص استروژنی انجام می‌دهد، متوقّف نمی‌کند. مینی پیل مخاط رحم شما را نازک می‌کند، به محض قطع مصرف مینی پیل پوشش داخلی دوباره ضخیم می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که باردار شوید.

  • بارداری پس از خارج کردن آی یو دی یا دستگاه داخل رحمی

باردار شدن بلافاصله بعد از اینکه پزشک آی یو دی شما را خارج کرد، امکان‌پذیر است. زنان معمولاً طیّ 1 ماه پس از خارج کردن آی یو دی تخمک‌گذاری می‌کنند. البته در اکثر موارد بارداری در طیّ 6 ماه تا 1 سال اتّفاق می‌افتد.

  • بارداری پس از حذف پچ‌های پیشگیری از بارداری

 1 تا 3 ماه پس از قطع استفاده از پچ کنترل بارداری، اغلب تخمک‌گذاری شروع می‌شود.

  • بارداری پس از پایان دورۀ روش پیشگیری از بارداری تزریقی

برخلاف سایر روش‌های کنترل بارداری هورمونی، ممکن است باردار شدن پس از پایان دورۀ مصرف این روش دشوارتر باشد. ممکن است 10 ماه یا بیشتر طول بکشد تا دوباره تخمک‌گذاری کنید. برای برخی از خانم‌ها 18 ماه طول می‌کشد تا قاعدگی دوباره شروع شود، به‌همین دلیل متخصّصان این روش را برای زنانی که تمایل دارند طیّ یک سال پس از استفاده از روش کنترل بارداری بچّه‌دار شوند، توصیه نمی‌کنند.

آیا می‌توان پیش از پریود شدن باردار شد؟ بله، قبل از پریود شدن می‌توانید باردار شوید. درحقیقت، اگر تخمک‌گذاری بلافاصله پس از توقّف روش کنترل بارداری اتّفاق بیفتد و رابطۀ جنسی محافظت‌نشده‌ای داشته باشید، ممکن است باردار شده‌باشید که این باعث شده پریود نشوید. اگر از زمان قطع روش پیشگیری از بارداری خود پریود نشده‌اید و به‌تازگی رابطۀ محافظت‌نشده داشته‌اید، حتماً آزمایش بارداری انجام دهید، چون تخمک‌گذاری بسیار مهم‌تر از پریود شدن است.

آیا بارداری بلافاصله پس از استفاده از روش کنترل بارداری ایمن است؟

بله. در گذشته تصوّر می‌شد که بارداری بلافاصله پس از قطع روش پیشگیری، خطر سقط جنین را در افراد بالا می‌برد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بارداری بلافاصله پس از قطع روش پیشگیری بارداری ایمن است.

آیا بلافاصله پس از قطع روش پیشگیری باید پریود منظّمی داشته باشیم؟

خیر، لازم نیست. برخی از زنان پس از قطع روش‌های کنترل بارداری هورمونی به مدت چند ماه پریود نمی‌شوند، زیرا روش‌های جلوگیری از بارداری تعادل هورمونی فرد را تحت‌ِتأثیر قرار می‌دهد و ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن به حالت پیش از بارداری برگردد.

آشنایی با بیماری فنيل کتونوري

تخمین تخمک‌گذاری