news-details
تازه های پزشکی

استرس مزمن، سوهان جسم و روح

دوشنبه 1 اسفند 1401

تحقیقات اخیر، اثر مخرّب استرس مزمن بر حافظه و سیستم ایمنی را بیش از پیش تأیید می‌كند و نشان می‌دهد تأثیر استرس بر جسم و روح جبران‌ناپذیر است و استرس بدون تردید سبب گسترش سرطان در بدن می‌شود.

استرس مزمن، سوهان جسم و روح

بخش اول این تحقیقات ـ كه محقّقان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام داده‌اند ـ نشان می‌دهد استرس مزمن به التهاب مغز و از دست دادن حافظه منجر می‌شود. این پژوهش با بررسی موش‌ها نشان می‌دهد استرس مزمن سبب كاهش حافظۀ كوتاه‌مدّت در این موجودات می‌شود. كاهش حافظۀ مرتبط با استرس مزمن به‌دلیل پاسخ ایمنی بدن است. در ادامۀ این تحقیق آمده است 10 تا 28 روز پس از اتمام دورۀ پر استرس برای موش‌ها، سلول‌های عصبی مجدّد در هیپوكامپ مغز موش‌ها رشد می‌كنند.

این پژوهش نشان می‌دهد استرس سبب آزاد كردن سلول‌های ایمنی از مغز استخوان می‌شود. تجمّع این سلول‌ها سبب ایجاد ترافیك در ناحیه‌ای از مغز می‌شود كه با فعّالیت نورون‌ها در پاسخ به استرس مرتبط است و همین مسئله منجر به كاهش حافظه می‌شود.

پژوهش دیگری كه توسّط محقّقان دانشگاه موناش در استرالیا صورت گرفته نشان می‌دهد سیستم لنفاوی بر اثر استرس مزمن دستخوش تغییرات فیزیكی می‌شود كه به گسترش سرطان در بدن كمك می‌كند. سرطان از دو طریق خون و سیستم لنف در بدن گسترش می‌یابد؛ به‌همین دلیل درك عملكرد سیستم لنفاوی در گسترش سرطان حائز اهمّیت است.

علاوه‌بر سرطان و كاهش حافظه، استرس مزمن در بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و اضافه‌وزن، آسم، سردرد، افسردگی، اختلالات گوارشی، پیری و مرگ زودرس مؤثّر است. نتایج این تحقیقات در نشریۀ Journal of Neuroscience منتشر شده‌است.

منبع: ایرنا

  • برچسب ها

قدمهای گردشگران برتن بی‌جان محیط زیست

دهان‌شویه را بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده نکنید!