سلامت مردان و زنان
سه شنبه 23 آبان 1402

در فصل گرما با افزایش اقبال همگانی به سفرهای تابستانی روبه‌رو هستیم. رعایت موارد خاصّ بهداشتی برای جلوگیری از عفونت‌های تناسلی و ادراری برای بانوان در سفر ضروری است، این نکات عبارت‌اند از:

فصل گرما و عفونت‌های شایع زنان

  • در حین سفر به دلیل استفاده از اماکن عمومی احتمال عفونت‌های ادراری تناسلی بیشتر است، بنابراین حتّی‌الامکان از برخورد شیلنگ دستشویی به پرینه جلوگیری شود. مقداری آب همراه داشته باشید تا در صورت آلودگی آب یا قارچی بودن شیلنگ دستشویی از آن استفاده شود.
  • پوشیدن لباس‌های نخی و آزاد در طول سفر که به بدن نچسبد و جلوگیری از پوشیدن شلوار جین و لباس‌های تنگ که موجب افزایش کلونیزاسیون (رشد و تكثير عامل عفوني) و تجمّع باکتری‌ها در پرینه و رشد قارچی و میکروبی می‌شود.
  • خشک نگه داشتن پرینه و عدم مرطوب بودن لباس‌های زیر.
  • استفاده از لباس زیر نخی و عدم استفاده از لباس زیر نایلونی و الیاف‌دار؛ خشک کردن لباس‌های زیر با آفتاب یا استفاده از اتو در شرایطی که آفتاب نیست، همچنین استفاده از لباس زیر یک‌بار مصرف در سفرهایی که امکان شست‌وشو وجود ندارد و تعویض روزانۀ لباس زیر.

در فصل گرما استفاده از استخرهای عمومی بسیار رایج است، برای جلوگیری از عفونت‌های ناحیۀ دستگاه تناسلی پس از استفاده از استخر باید دوش گرفت و به‌طور کامل بدن خشک شود، همچنین پس از خارج شدن از استخر از ژل شست‌وشوی بانوان استفاده شود.

خانم‌ها در زمانی که داخل استخر هستند، از نشستن بر لبه‌های استخر جلوگیری کنند، چون لبه‌های استخر محلّ تجمّع قارچ و سایر باکتری‌های عفونت‌زا هستند.

بانوان در فصل گرما در صورت استفاده از پدهای بهداشتی حتماً هر چهار تا شش ساعت این پدها را تعویض کنند. همچنین پدها را از جنس مرغوب تهیّه کنند تا از ایجاد درماتیت تماسی جلوگیری شود. در صورت عفونت‌های مکرّر تناسلی ادراری از رفتن به استخر اجتناب کنند و با پزشک زنان مشورت کنند.

کودک؛ ضربۀ مغزی و واکنش ما

طریقۀ خوراندن کپسول‌ها و قرص‌ها به کودکان