news-details
ناباروری

درمان مشکلات ناباروری با روش هیستروسکوپی

پنجشنبه 9 فروردین 1403

استفاده از ابزار آندوسكوپي جهت انجام اعمال جراحي با آسیب كمتر، در تمام رشته هاي تخصصي پزشكي رو به گسترش است. مزيت عمده جراحي هاي آندوسكوپيك نسبت به جراحي هاي سنتي آسیب حداقل به بافت هاي سالم و در نتيجه ايجاد چسبندگي كمتر پس از عمل و نيز كوتاهتر بودن دوران نقاهت و بازگشت سريعتر بيمار به زندگي معمول خود می باشد.

هیستروسکوپی

یک روش جراحی است که در آن پزشک از یک وسیله باریک تلسکوپ مانند، به نام هیستروسکوپ استفاده می کند، این وسیله از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم وارد می شود و توسط آن مشاهده مستقیم حفره  رحم و دهانه لوله های رحم امکان پذیر می شود. به این ترتیب، پزشک می تواند وجود بیماری را تشخیص و نمونه برداری لازم را انجام دهد و با جراحی لازم مشکل بیمار را درمان نماید.

درمان مشکلات ناباروری با روش هیستروسکوپی

انواع روش های هیستروسکوپی

  1. هیستروسکوپی تشخیصی
  2. هیستروسکوپی جراحی

هیستروسکوپی تشخیصی: در این روش دهانه رحم، کانال داخلی دهانه رحم و فضای داخلی آن بررسی می شود. مزیت اصلی این روش این است که ناهنجاری های مادرزادی یا اکتسابی رحم به آسانی کشف و مشخص شده و بسیاری نیز  همزمان توسط وسایل مخصوص قابل درمان می باشد.

هیستروسکوپی جراحی: از این روش برای درمان جراحی یک اختلال اکتسابی یا مادرزادی استفاده می گردد.

کاربرد هیستروسکوپی

  • درمان خونریزی غیر طبیعی یا سایر اختلالات رحمی مانند برداشتن میوم داخل رحمی و پولیپ
  • برداشتن دیواره رحم
  • رفع چسبندگی های داخل رحم
  • تخریب آندومتر جهت کنترل خونریزی هایی که به علت بدخیمی نیستند و به جای عمل هیسترکتومی یا خارج کردن رحم در بیمارانی که به علت سن بالا و یا  بیماری پیشرونده طبی القای بی هوشی در آنها خطرناک می باشد استفاده می گردد.
  • برداشتن IUD
  • تشخیص علل سقط مکرر، دردهای لگنی، قاعدگی دردناک
  • خارج کردن محصولات باقی مانده حاملگی (به شرط آن که خون ریزی شدید یا عفونت وجود نداشته باشد)

اگر چه عوارض بعد از هیستروسکوپی شایع نیست اما اگر بیمار دچار خونریزی شدید یا علایم عفونت مثل درد و انقباض شدید، تب و لرز شد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

روش انجام هیستروسکوپی

با توجه به تاریخچه طبی، بیمار ممکن است تحت بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی قرار گیرد. متخصص بی هوشی، بهترین نوع بی هوشی را که برای بیمار مناسب است انتخاب می کند.

برای انجام هیستروسکوپی، نیاز به برش جراحی و استفاده از بخیه نمی باشد. بعد از بازکردن تدریجی دهانه رحم، یک ابزار استوانه ای شکل باریک و بلند، با یک دوربین ویدیویی که منبع نورهم به آن متصل است. از طریق دهانه رحم وارد فضای رحم شده و با انجام این روش، متخصص زنان قادر خواهد بود داخل رحم را بطور کامل مشاهده نماید.

براساس نوع عمل جراحی هیسترسکوپی می تواند از 5 دقیقه تا بیشتر از یک ساعت طول بکشد.در بعضی از موارد خاص جراح ممکن است از عمل جراحی هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی به صورت همزمان استفاده کند. در لاپاراسکوپی جراح قادر است نمایی از ارگان های داخل لگنی، شکم، سطح خارجی رحم، تخمدان و لوله های رحمی را بر روی مانیتور ویدیویی در اتاق عمل مشاهده کند.

اقامت در بیمارستان

در بیشتر موارد، عمل هیستروسکوپی به صورت سرپایی در بیمارستان یا کلینیک انجام می گیرد و بیمار بعد از چند ساعت مرخص می شود. تعداد کمی از بیماران ممکن است به دستور پزشک،  به بستری نیاز داشته باشند.

احتیاطات پس از عمل

  • بیشتر بیماران روز بعد از عمل جراحی به فعالیت طبیعی در محل کار یا خانه برمی گردند.
  • برای به حداقل رساندن التهاب یا عفونت پس از عمل 2 تا 3 روز از تامپون یا شستشوی داخل واژن اجتناب شود.
  • برای بیمارانی که تحت عمل هیستروسکوپی تشخیصی قرار می گیرند، توصیه می شود که برای مدت2 تا 3 روز از فعالیت جنسی اجتناب کنند.
  • در صورت بروز درد می توان از مسکن استفاده نمود.
  • دفع ترشحات خونی تا چند روز بعد از عمل جراحی ادامه دارد.

زایمان طبیعی؛ یک شانس یا یک معضل

نان و پنیر؛ غذای سالم؛ سالمندان!