دوران بارداری
شنبه 11 فروردین 1403

آیا زنان باردار می‌توانند کار خود را در محیط خارج از منزل و در طول بارداری ادامه دهند؟ معمولاً همۀ خانم‌های باردار در طیّ اولین مراجعۀ خود به پزشک متخصّص زنان در مورد نحوۀ ادامۀ کار در محیط خارج از منزل از پزشک خود سؤال می‌کنند، البته جواب این سؤال با توجّه به وضع هر فرد و روند حاملگی‌اش متفاوت و منحصر به‌فرد است و پزشک با در نظر گرفتن این مسائل در مورد وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آثار کار زنان باردار بر روند بارداری

اگر در طول بارداری مادر شغل بدون استرس و به‌صورت پشت‌میزنشینی دارد، کارش می‌تواند بدون خطر باشد، ولی انجام کارهای سنگین مانند بلند کردن اشیای سنگین، تقلّای بدنی شدید و ایستادن‌های طولانی‌مدّت احتمال زایمان زودرس، کمردرد، پا درد، فشار خون بالا و مسمومیت بارداری، همچنین جنین کوچک نسبت به سنّ حاملگی را افزایش می‌دهد.

رسیدگی به امور منزل معمولاً مشکلی برای مادر باردار ایجاد نمی‌کند. البته بعد از شش ماهگی به دلیل وزن سنگین جنین و کیسۀ آب بهتر است که مادر باردار از ایستادن طولانی‌مدّت پرهیز کند و کارهای طولانی را در حالت نشسته انجام دهد.

برای انجام کارهایی مانند اتو کردن، خیّاطی و غذا خوردن بهتر است که روی صندلی بنشیند و به پشت تکیه کند و ستون فقرات را صاف نگه دارد. بهتر است که یک چهارپایۀ کوچک زیر پاها گذاشته شود، طوری که زانوها کمی‌ بالاتر از ران قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ایستادن به صورت سرپایی و کار کردن طولانی‌مدّت در دوران بارداری بعضی از عوارض بارداری را افزایش می‌دهد، به‌طور مثال مادرانی که به‌ مدّت طولانی سر پا می‌ایستند، مانند پرستاران، معلّمان و کارگران دور سر نوزادان آن‌ها به‌طور متوسّط cm1 کوچک‌تر از افراد دیگر است.

کارهایی که نیاز به خم‌کردن کمر دارند، مانند برداشتن نایلون‌های خرید، چیدن وسایل داخل کابینت و ... بهتر است که به‌صورتی انجام شود که به شکم فشار وارد نشود، یعنی ضمن صاف نگه‌داشتن ستون فقرات، به جای خم‌کردن کمر باید زانوها را خم کرد.

برای انجام کارهایی که نیاز به نشستن طولانی دارد، بهتر است که روی یک زانو بنشینید و زانوی دیگر را خم کنید و بالا بیاورید، این حالت سبب ایجاد تعادل می‌شود. هرگز وسایل خیلی سنگین را نباید جابه‌جا کرد؛ هرگونه حرکتی که سبب فشار روی عضلات شکم شود، می‌تواند سبب بروز انقباضات رحمی ‌و زایمان زودرس شود.

نان و پنیر؛ غذای سالم؛ سالمندان!

اختلال تبدیلی