news-details
نوجوانان و جوانان

بولی یا قلدری در کودکان و نوجوانان

پنجشنبه 10 فروردین 1402

بولی (bully) رفتاری است که باعث آزار رساندن به دیگران چه از نوع روانی و چه جسمی می‌شود و ماهیت تکرارشونده دارد. بولی در هر جایی می‌تواند اتّفاق بیفتد: مدرسه، خانه و حتی فضای مجازی.
ممکن است کودکی به‌علّت چاقی، کوتاهی، بلندی، رنگ خاصّ پوست، لهجه، پوشیدن لباس‌های خارج از مد روز، شغل والدین و یا حتی درس‌خوان بودن مورد بولی قرار بگیرد. متأسّفانه اکثر والدین از اینکه کودکشان در مدرسه توسّط کودک دیگر مورد آزار قرار می‌گیرد با خبر نمی‌شوند. کودکان و نوجوانان گاهی این مسئله را مانند راز در خود حفظ می‌کنند.

بولی یا قلدری در کودکان و نوجوانان

بولی می‌تواند به شیوه‌های زیر اجرا شود:
  فیزیکی یا جسمی، مانند هل دادن، کتک زدن و... .
  گفتاری یا کلامی مثل تمسخر، نیشخند، متلک یا حتی طرد کردن یک کودک یا نوجوان توسّط گروهی از کودکان دیگر.
  از طریق اینترنت، تلفن و فضاهای مجازی.
متأسّفانه در جهان موارد بسیاری از خودکشی و ارتباط با بولی در کودکان و نوجوانان گزارش شده است. فردی که مورد بولی هم‌سالان خود قرار می‌گیرد، به مرور زمان ممکن است دچار اختلالات اضطرابی و یا افسردگی شود. همچنین افت در عملکرد تحصیلی و کاهش اعتماد‌به‌نفس از عوارض بولی محسوب می‌شوند.
افرادی که دیگران را مورد بولی قرار می‌دهند، برخلاف ظاهرشان از اعتمادبه‌نفس مناسبی برخوردار نیستند و بسیاری از آن‌ها نیز اختلالات اضطرابی دارند. حتی در این افراد احتمال خودکشی نیز بالاتر است.
دیده شده کودکانی که در مدرسه شاهد بولی هستند نیز درجاتی از اضطراب را حس می‌کنند، بدون اینکه بولی شوند و یا دیگران را مورد بولی قرار دهند.

بولی (bully) رفتاری است که باعث آزار رساندن به دیگران چه از نوع روانی و چه جسمی می‌شود و ماهیت تکرارشونده دارد. بولی در هر جایی می‌تواند اتّفاق بیفتد: مدرسه، خانه و حتی فضای مجازی.

والدین و مربیان مدرسه باید محیط امنی را ایجاد کنند تا موارد بولی به آن‌ها گزارش شود و کودکان برای راهنمایی و مشاوره و برخورد مناسب به متخصّص مربوط ارجاع داده شوند.
اگر بولی جدّی گرفته نشود، عوارضی که بر روح و روان کودکان به‌جا می‌گذارد جبران‌ناپذیر است. بنابراین، اگر والدین گرامی متوجّه می‌شوند که کودک از مدرسه رفتن به بهانه‌های مختلف امتناع می‌کند و یا افت عملکرد تحصیلی پیدا کرده یا تغییرات خلقی و اضطراب در وی ایجاد شده است، حتماً به متخصّص مربوط مراجعه و مشاوره دریافت نمایند.
آموزش برخورد مناسب در موارد بولی شدن و بالا بردن اعتمادبه‌نفس کودک، در کاهش عوارض بولی کمک‌کننده است. با آگاهی و برخورد مناسب در این موارد می‌توانیم جامعه‌ای با کودکان و نوجوانان سالم‌تر داشته باشیم.

آلرژی فصلی و بارداری

عوارض شایع گوارشی ناشی از شیمی‌درمانی