news-details
بهداشت دهان و دندان

درد و ناراحتی در ارتودنسی

دوشنبه 23 بهمن 1402

یکی از اولین نکاتی که ذهن بسیاری از ما را پیش از آغاز یک درمان دندان‌پزشکی به خود مشغول می‌کند، میزان ناراحتی و دردی است که ممکن است آن درمان به ما تحمیل کند. ارتودنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد در مورد میزان درد و جراحتی که شامل حال آنان خواهد شد، نگران‌اند. امّا نکته اینجاست که در درمان‌های ارتودنسی درد و ناراحتی بسیار کمتر از آن است که فکر می‌کنید یا می‌شنوید؛ هرچند باید تغییری در روند زندگی‌تان انتظار داشته باشید و بپذیرید که ارتودنسی برای خود مشکلاتی و ناراحتی‌هایی خواهد داشت که اگر نتایج ارتودنسی برای شما ارزشمند است، به تحمّلشان می‌ارزند. در زیر به نکاتی در این باره اشاره می‌کنیم:
•  اولین ناراحتی‌ای که در ارتودنسی یا هر درمانی در دهان ممکن است احساس کنید، این حسّ است که جسم خارجی وارد دهان شما می‌شود و دست‌کاری در آن انجام می‌شود. این تجربه در همۀ حیطه‌های داندان‌پزشکی تقریباً مشترک است و البته در ارتودنسی کمتر است، زیرا به‌ندرت از سوزن یا متۀ دندان‌پزشکی استفاده می‌شود.
•  ناراحتی احتمالی بعدی دست‌کاری‌های حین گذاشتن سیم‌ها یا عوض کردن آن‌هاست که در طیّ جلسات معاینه ممکن است احساس بدی به شما منتقل کند.

درد و ناراحتی در ارتودنسی

عد از هر جلسه ممکن است، تجربه کنید. شیوع درد واقعی دندان در ارتودنسی بسیار کم و میزان آن محدود است و به‌راحتی با استامینوفن -که نیاز به نسخه ندارد- کنترل می‌شود، مگر آنکه علّت درد متفاوت باشد، یا فرد مشکل زمینه‌ای داشته باشد یا دندان مشکل پوسیدگی شدید و مشکل عصب داشته باشد (موارد اخیر عملاً ربطی به فرایند ارتودنسی ندارند).
•  درد و ناراحتی در سطح داخلی لب - گونه به دلیل نوک سیم اصلی یا فرعی یا قلاب‌ها روی اتّصالات که بلند می‌شود و ممکن است باعث آزار شود. اگر زخمی ایجاد شود، مانند بقیّۀ زخم‌ها - که در محیط دهان شایع هستند- باید دورۀ بهبود را طی کنند. موم‌های ارتودنسی در جلوگیری از این زخم‌ها مؤثّرند و اگر هم زخمی ایجاد شد، برخی دارو‌ها به بهبودشان کمک می‌کنند.
•  ناراحتی‌های مربوط به تعییر شرایط زندگی و غذا خوردن؛ در طیّ ارتودنسی برخی غذا‌ها را نباید بخورید، چون ممکن است باعث کنده شدن اتّصالات و افزایش هزینه و طول درمان شود، بنابراین باید عادت‌های تغذیۀ خود را عوض کنید. مثلاً بعضی‌ها از اینکه در طیّ ارتودنسی با خیال راحت نمی‌توانند گوجه‌ سبز یا ته‌دیگ سفت و ضخیم بخورند، ناراحت خواهند بود.
•  ناراحتی آخر -که نام آن را ناراحتی شیرین می‌گذارم- حسّی است که در زمان کندن اتّصالات ارتودنسی تجربه می‌کنید. دکتر ارتودنتیست شما اگر تکنیک درستی داشته باشد، باعث می‌شود نیروی کمی در زمان کندن اتّصالات احساس کنید و دردی احساس نکنید، مگر آنکه دندانی حسّاس شده باشد. به هر حال کندن هر براکت در کسری از ثانیه انجام می‌شود و هر ناراحتی‌ای هم کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد.

 

اولین ناراحتی‌ای که در ارتودنسی یا هر درمانی در دهان ممکن است احساس کنید، این حسّ است که جسم خارجی وارد دهان شما می‌شود و دست‌کاری در آن انجام می‌شود.

نکتۀ مهم
بسیاری از این ناراحتی‌ها در سیستم‌های جدید ارتودنسی (مانند سيستم ديمون) یا به حداقل رسیده یا دیگر وجود ندارد، ولی درد و حسّاسیت دندان چون به خود فرد هم بستگی دارد، ممکن است از کنترل ارتودنتیست خارج باشد و حتّی با مدرن‌ترین تکنیک‌ها هم کمی ناراحتی برای بیمار وجود داشته باشد. اگر واقعاً نیاز به ارتودنسی حس می‌کنید، باید بدانید که ارتودنسی یکی از کم عارضه‌ترین و کم دردسر‌ترین خدمات درمانی است و اغلب مشکلاتش حتّی در بد‌ترین حالت بسیار نادر و کمتر از آن است که کسی را از انجامش منصرف کنند.

 

یبوست در دوران بارداری

مداخلات درمانی در اوتیسـم