news-details
بهداشت دهان و دندان

نقش دندان‌پزشک در ایجاد لبخند زیبا

یکشنبه 28 اسفند 1401

همراه با توسعۀ مد و رسانه‌های تبلیغاتی در زندگی مدرن، ایدئال‌های زیبایی متنوّعی در جامعه ایجاد شده‌است؛ مردم نیز در مواجهه با این موضوع مراقبت بیشتری از بدن، صورت و لبخند خود می‌نمایند. امروز مردم می‌دانند که می‌توانند ظاهر خود را تغییر دهند. افزایش تقاضا برای داشتن دندان‌های زیبا حاکی از اهمّیت فراوان نقش دندان‌پزشک در ایجاد زیبایی است. این نقش به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، چراکه دندان‌پزشک نه‌تنها باید سلامت دندانی را بهبود ببخشد، بلکه باید همۀ نقایص دندانی را تصحیح کند و نیاز‌های مرتبط با تصوّر بیمار از ظاهر خود را مرتفع نماید. این نقشِ در حالِ گسترش باعث شده‌است که برای مثال در بعضی از کشورها معاینۀ کودکان توسّط ارتودنتیست و درمان آن‌ها، درصورت لزوم، یک بخش ضروری گذر از دوران کودکی باشد. امروزه حتی بزرگسالان نیز علاوه‌بر درمان‌های پریودنتال (لثه و استخوان نگهدارندۀ اطراف دندان‌ها) و ترمیمی، تحت درمان ارتودنسی برای تصحیح نامرتّبی دندان‌ها قرار می‌گیرند. دیگر دندان‌های نامنظّم یا ناهماهنگی در دندان‌های فکّ بالا تحمّل نمی‌شود. دیگر بیماران راضی به پنهان کردن دندان‌های نامنظّم یا دارای تغییر رنگ در پشت یک لبخند محدود نیستند. افرادی که انگشت شست خود را می‌مکند در زمرۀ اولین افرادی هستند که در جست‌وجوی تصحیح صدمات ایجادشده به‌وسیلۀ این عادت مضر بر می‌آیند. این جست‌وجو برای زیبایی در بزرگسالان دلیلی بر پوچی و سطحی‌نگری نیست. معمولاً این حالت بعد از آگاهی بیماران از ظاهر دهان خود و تلاش برای بهتر کردن آن ایجاد می‌‌شود.

 

نقش دندان‌پزشک در ایجاد لبخند زیبا

افراد دارای دندان‌های نازیبا ممکن است دربارۀ میزان جذابیت خود در زندگی اجتماعی، خصوصی و عاطفی‌شان دچار شک و تردید شوند. آن‌ها بین آنچه لبخندشان بیان می‌‌کند و آنچه در اعماق قلبشان وجود دارد یک ناهماهنگی دردناک احساس می‌‌کنند. در مواقعی که ظاهر یک فرد منطبق با تصوّر او از خودش نیست، بهبود زیبایی ظاهری می‌‌تواند ارزش زیادی داشته باشد. این کار سبب می‌‌شود که فرد بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند و با ارزش واقعی خود شناخته شود. چنین بیمارانی انتظار دارند که درمان سبب ایجاد هماهنگی بین ظاهر فیزیکی و شخصیت واقعی آن‌ها گردد. گاهی این بیماران در جست‌وجوی جایگزین کردن ترمیم‌های آمالگام با ترمیم‌های زیباتر مثل رزین‌های کامپوزیت (موادّ همرنگ دندان) هستند و گاهی خواستار تعویض روکش‌های فلزی با انواع سرامیکی که ظاهر طبیعی دارند هستند.

 

افزایش تقاضا برای داشتن دندان‌های زیبا حاکی از اهمّیت فراوان نقش دندان‌پزشک در ایجاد زیبایی است. این نقش به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، چراکه دندان‌پزشک نه‌تنها باید سلامت دندانی را بهبود ببخشد، بلکه باید همۀ نقایص دندانی را تصحیح کند و نیاز‌های مرتبط با تصوّر بیمار از ظاهر خود را مرتفع نماید.

افراد دارای دندان‌های زرد احتمالاً به‌دنبال سفید کردن دندان‌های خود بر می‌‌آیند. افراد دارای لبخند لثه‌ای(gummy smile)  ممکن است خواستار برداشتن مقداری از بافت لثۀ خود شوند و آن‌هایی که فاقد لثۀ کافی هستند به‌دنبال افزایش میزان لثه هستند. در این عرصه، دندان‌پزشکان به‌عنوان جرّاحان پلاستیک لبخند شناخته می‌‌شوند. آن‌ها می‌‌توانند خطّ لبی را تغییر دهند، طرح لثه را بهبود بخشند، دندان‌ها را به شکل مطلوب درآورند و درمجموع باعث ایجاد هماهنگی در چهره شوند. به‌طور خلاصه، دندان‌پزشکان می‌‌توانند تصوّر ایدئال بیماران نسبت به خودشان را به واقعیت تبدیل کنند. با این حال، هنوز هم تلاش برای فراهم کردن یک ظاهر هماهنگ با شخصیت و خواسته‌های هر بیمار می‌‌تواند بسیار دشوار باشد. بیماران از درمان‌های زیبایی انتظارات زیادی دارند. گاهی اوقات آن‌ها تمایل دارند که ظاهر خود را به طریقی که انجام آن به‌طور کامل دشوار است زیبا نشان دهند.
برای مشخّص شدن اینکه آیا درمان می‌‌تواند انتظارات بیمار را برآورده نماید یا به‌جای آن پذیرفتن یک حالت حدّ واسط بین ایدئال، واقعیت ضروری است، دندان‌پزشک باید به صحبت‌های بیمار گوش دهد و تلاش کند تا احساس بیمار درمورد ظاهر خود را درک نماید. همچنین توضیح دربارۀ اینکه چه کارهایی انجام‌پذیر و چه کارهایی انجام‌ناپذیر است بسیار حائزِاهمّیت است. هم بیمار و هم دندان‌پزشک باید دربارۀ یک هدف مشترک برای درمان توافق‌ِنظر داشته باشند. با این روش می‌‌توان از یأس و ناامیدی‌های پس از درمان جلوگیری کرد.
موفّقیت نه‌تنها به تکنیک‌های کلینیکی، بلکه به رابطۀ ایجادشده بین بیمار و دندان‌پزشک بستگی دارد. گاهی رابطۀ بین بیمار و پزشک فراتر از کلمات رد و بدل شدۀ بین آن‌هاست و دندان‌پزشکان می‌‌توانند بهترین انتقال‌دهندگان پیام زیبایی باشند. دندان‌پزشکانی که لبخند‌های آن‌ها زیبا و سالم نیست نمی‌‌توانند بیماران را به لبخند زدن تشویق نمایند.

 

گل‌گاوزبان در گیلان

مراقبت‌های پوستی در فصل بهـار